16/11 Plate spotting

Jag hade blivit fast i plate spotting!  Det betyder att man söker nummerskyltar i nummerodning. Den första skylten skall ha 001, den andra 002 och så vidare. Det innebär inte att man skall springa fram och rycka loss skylten från bilen utan man samlar numren i huvudet. 
                                               

Det låter harmlöst men var helt vansinnigt. När jag körde mellan hemmet och jobbet i  Kungälv t.ex.  tittade jag på varenda bil som jag mötte, låg bakom eller blev omkörd av. Dessutom alla som var parkerade som jag körde förbi. Snacka om ouppmärksamhet i trafiken! När jag fick syn på en skylt som jag letade efter  kändes det så himla kul. Ja! där satt den! Ibland kunde det gå flera dagar utan någon "vinst", andra gånger kunde jag få ihop flera stycken på samma dag.
Rekordet  var fyra på en dag. Då var jag tvungen att ringa systern och meddela hur det hade gått och hon berättade hur statistiken såg ut för henne. Särskilt kul var det när jag fick syn på två skyltar i rad. Det hände några gånger.
När jag var ute och promenerade här hemma tittade jag förstås också på alla skyltar.  Ibland memorerade jag var en  bil stod parkerad  som hade ett nummer som snart skulle vara aktuellt. 

Nu när jag berättar om det inser jag hur djupt jag hade sjunkit, hur stort beroendet var. Jag minns inte nu hur långt jag kom i mitt samlande men det var  kanske till 250. Plötsligt en dag insåg jag vidden av att vara fast i detta  och slutade tvärt. Det var en befrielse och jag har inte haft några absistensbesvär över huvud taget. Barnbarnet som hjälpte mig att leta gjorde det lite halvhjärtat för att vara snäll och han har inte uppvisat några skador. Systern och svågern lyckades också att slita sig lösa till slut. Till synes utan men.

Det är första gången jag berättar den sanna historien om mitt skyltjagande och det känns  bra.  Nu kan jag lägga alla skyltar bakom mig och ägna mig helt åt datorn.

P.S.
Fick en  idé när jag skrev inledningen. Att springa fram till en bil och rycka loss registreringsskylten skulle faktiskt vara en kul grej. Man börjar på 001 och fortsätter sedan med 002 o.s.v. Hm...Det skulle kunna kallas plate rycking. Någon som vill vara med?

Kommentarer
Postat av: Christina

Nja, tror det blir: Nej tack=)Men kul hade det nog varit...

2008-11-16 @ 15:52:41
URL: http://www.hemsida.net/christina/
Postat av: Ingalill

Men tänk vilken syn det hade varit...

2008-11-16 @ 17:48:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0