30/11 Första advent en gång till.

Har precis kommit hem från stan och en middag på lokal med dottern och barnbarnet. Sonen skulle också vara med men fick ett roligare erbjudande från några kompisar. Jag tycker att det är tråkigt att laga mat till mig själv, särskilt på  en helgdag, så då passar jag på att bjuda dem och jag får sällskap.

På restaurangen blev vi servade av en kompetent, trevlig och pedagogisk servitris. På väggen på en tavla kunde vi läsa  ett erbjudande om  en 500 g Kobe-biff för 1695 kr. Lite saftigt  tyckte vi och frågade hur det kunde komma sig. Kobe-biff kommer  från kor av den japanska rasen Wagyu (和牛, japanska nötkreatur). De har det bra så länge de är vid liv. De skäms bort med klassisk musik som strömmar ur högtalare och varje ko har en personlig massör. De penslas med sake och får öl att dricka.  Dieten består bland annat av gräs och humle. Vid slakten är det noga att korna inte upplever någon stress, något som skulle innebära att de utsöndrar stora mängder stresskormoner och det förstör köttets exklusiva smak.  

Slutprodukten är ett körsbärsrött kött, marmorerat med vitt rent fett, som anses vara det möraste köttet i världen.   Nu kan jag inte ge en recension p.g.a. att priset var aningen för högt för min smak .  En kvalificerad gissning är att en biff från en svensk kossa smakar ungefär detsamma  men säker kan jag ju inte vara. 

                                                                


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0