2/11 Fläskpannkaka

Vi åt fläskpannkaka till lunch i dag. När jag skulle duka och ta fram lingonsylten letade jag länge. Jag var övertygad om att vi hade två burkar men de hade antagligen fått ben och gått sin väg.  Varken maken eller jag hade lust att springa till affären och köpa så det blev ytterligare en okulärbesiktning  av skafferiskåpet. Rödbetor, svarta oliver, ättiksgruka, syltade gröna tomater, soltorkade tomater och päronmarmelad retade inte smaklökarna precis.  Jordgubbsmarmelad kanske...och vad var det där längst in? Hemmagjord körsbärsgelé. Maken valde jordgubben och jag körsbäret.

Efter provsmakning vann körsbärsgelén klart. Perfekt tillbehör! Prova själva!                                                   
 Förstår nu hur kockar  kommer på dessa märkliga kombinationer man kan se på matsedlarna ibland. Fläskfilé med brynta geléhallon och sås gjord på Festis, pasta med musslor, hackade tallbarr och blåbärsyoghurt eller kåldolmar utan kål med chokladsås. De har egentligen planerat något helt annat men har glömt att gå och handla. Då gäller att man tager vad man haver och skapar  något helt nytt. Det kallas "En  kreativitet i köket av sällan skådat slag! Kocken är en  inspirerande kreatör som ger oss de mest formidabla och oväntade smaksensationer! Vem kunde ana att musslor och yoghurt gick så fint ihop!" Har ni läst sagan om "Kejsarens nya kläder"?
Njae, fläskpannkaka med lingonsylt är det som gäller trots allt. Men i brist på annat fungerar körsbärsgelé fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0