23/11 Gatumusikanter

Det finns många sätt att tjäna lite extra pengar på. I går när jag var i stan gick jag förbi tre stycken spelemän som stod  på rad i Brunnsparken på vägen mot Nordstan. Den första var en kvinna som satt på marken och sjöng något, ganska entonigt och svagt, och slog lite försiktigt på en tamburin som ackompanjemang.  Tamburin är ju inte ett så särskilt melodiskt intsrument som passar jättebra att kompa sång med men det var så det var. Hon slog på den och hade fått några kronor som uppmuntran.

Nummer två stod på andra sidan, på bron mot Nordstan. Hon stod upp och  spelade gitarr. Om jag skall vara snäll så spelade hon. Och en gitarr var det men den hade nog inte varit stämd på denna sida millennieskiftet. Hon drog med fingrarna över de ostämda strängarna och det var det.  Men, hon hade fått en liten lön för mödan.

Nu närmade jag mig nummer tre. Han syntes och hördes på långt håll. Han  var  svarthyad, iklädd tomtedräkt med vitt krulligt hår och slog med klubbor på något som liknade en stor cittra. Där gick det undan i flygande fläng och bra var det.  Han kunde sitt jobb, tomten. Hur den ekonomiska situationen var just då jag gick förbi kunde jag tyvärr inte se. Jag gissar att han hade fått något mer än de andra två.

Alla sätt är bra utom de tråkiga. Jag hoppas bara att de har mat för dagen och tak över huvudet utan de kronor  de eventuellt tjänar på sin musik. Nästa gång jag går förbi skall jag lägga en slant, det gjorde jag inte i går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0