29/10 Målarkurs

I går var första tillfället på höstens målarkurs. Det var extra spännande eftersom jag hade tagit med mig tavlan jag målade hemma i somras. (Se inlägg från  3/8, 5/8, 9/8 och 10/8). Vad skulle magistern säga om den?

Han tittade på den och tyckte att den dög. Han påpekade några saker och slutade med:
- Det skulle ligga något bredvid eller i stolen, en badhandduk till exempel.
Han hade  ingen aning om alla sömnlösa nätter jag hade på grund av denna handduk som jag hade velat måla dit. Jag får väl göra ett försök i alla fall.


Det är verkligen roligt att måla. Det mesta blir inte som jag tänkte från början men det blir. Ibland bra, ibland mindre bra. I går  målade jag en bild med alfabetet och några skiljetecken i olika "typsnitt" och jag var ganska nöjd med den. Då kommer magistern och säger:

- Den var ju jättebra, nu skall vi prova något annorlunda!
- Jaså, säger jag.
- Vi lägger ett papper över och trycker en ny bild.
- Okej, säger jag.

Han hämtar ett nytt ark och vi hjälps åt att placera det över min målning och så trycker vi  med en svamp på i flera minuter. Sedan tar vi bort arket och det blev en riktigt kul bild med spegelvända bokstäver.

- Nu gör vi en till, säger han. Men då måste du fylla i bokstäverna med mer färg. Ta lite rött på en del också, det blir bra.
- Nä, säger jag, jag är nöjd nu.
- Jo, säger han, det kommer att bli  så bra!
- Nä det vill jag inte, det är jättetråkigt att fylla i. De är ju hur många som helst!
- Jo, det ska du göra!
- Men hallå, sa jag, skall man inte ha kul på den här kursen? Jag betalar ju för att gå här!
- Du ska få se vad bra det blir. Kom igen nu!
- Åhh,  jag får la göra det då, sa jag. Så jag slipper tjatet!

Så fyllde jag i alla bokstäverna med mer färg och lite rött på en del.  Sedan kommer magistern med ett nytt  papper och lägger det över  målningen och vips! så blir det en spegelvänd målning till. Med lite rött i.

Jo då, de blev riktigt roliga faktiskt. Men den bästa blev den jag gjorde allra sist. Själva "originalet" i detta tryckeriprojekt stod på staffliet, lite blekt och suddigt, det var inte så mycket färg kvar. Då tog jag en svamp och drog den över alla bokstäverna som suddades ut en aning. Magistern kom.

-Hoppsan! sa han. Den var bra! Det är den bästa. Hur mycket vill du ha för den?


Kommentarer
Postat av: ingemo

Du ser! Det är aldrig för sent att starta en ny karriär. Välkommen till kulturmaffian!

2008-10-29 @ 10:49:26
Postat av: Ingalill

Man tackar. Tänk att få tillhöra ett så fint sällskap!

2008-10-29 @ 15:49:11
Postat av: Marie

Så trevligt det verkar på målarkursen. Och du skapar mer och mer. Man blir ju nyfiken. Kanske man skall be om en autograf så man har när du blir kändis??? Hoppas man blir bjuden när det är vernisage.

2008-10-29 @ 21:11:05
Postat av: Ingalill

Det är klart att du skall få en autograf! Det ordnar vi på måndag. Du kan lugnt räkna med att du blir bjuden på vernissagen! Fast det lär nog dröja.

2008-10-29 @ 21:51:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0