10/10 Ringaren i Notre Dame

I dag regnade och blåste det när jag skulle gå hem från jobbet. Jag hade förberett mig redan på morgonen att det kunde bli dåligt väder så jag hade packat ner en regncape i väskan. Det kändes fint att ta på den, dra upp dragkedjan i halsen och ta på kapuschongen. När jag tittade mig i spegeln såg jag ut som Ringaren i Notre Dame eftersom kragen på jackan jag hade under var stor och bullig. Inte mycket att göra åt under rådande omständigheter.

Så fort jag kom utanför dörren började problemen. Kapuschongen blåste av och capen klistrade sig mot kroppen.  Jag gick in igen och drog i snörena till kapuschongen så att den satt tätt intill huvudet och knöt en dubbelknut. Ut igen och nu gick det bättre, kapuschongen satt kvar. Det blåste motvind naturligtvis, det gör det alltid här, oberoende åt vilket håll man går. Efter hand klättrade capen långsamt uppför benen när jag gick och stannade en bit ovanför knäna. Snöret till kapuschongen hamnade på hakan och när jag skulle dra ner den hittade jag inte ut ur capen med handen med en gång. Capen satt som en tapet på kroppen  men efter viss möda lyckades jag med projektet. Jag fick upprepa manövern ett antal gånger under promenaden. Det finns  två öppningar i capen för händerna. Om man promenerar och har händerna innanför är det mycket svårt att hitta dessa öppningar. Dessutom är de stängda med kardborreband.

När jag hade kommit en bit hörde jag oväsen bakom mig och beredde mig på att några ungdomar på mopeder skulle köra förbi  i hög hastighet . Inget hände och när jag vände mig om var det tomt. Ljudet kom från capen. Den stod som en spinnaker rakt ut bakom mig och smattrade i blåsten. Det var ett under att jag inte lyfte från marken.

Nästan hemma gick jag in i affären för att handla. Jag tog av mig kapuschongen och greppade en varukorg. Jag såg  ut som ett tvåmannatält med handväska och kasse i vänster hand och korgen i höger, allt under capen. Det var lite knepigt att trassla fram armarna för att plocka ner varor i korgen men i ren desperation gick det med blixtens hasighet.

I morgon skall jag åka till stan och införskaffa mig ett regnställ. Ett tunt och lätt som går ner i väskan. Med byxor som inte kryper upp till knäna när jag går och  en jacka  förstås. Den behöver dock inte ha en kapuschong. Jag skall köpa en sydväst.
                                                                                   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0