23/9 Studentliv

Man bör vara ung om man vill hänge sig åt socialt umgänge med sina studentkamrater. Det räcker att jag läser om alla aktiviteter (och då menar jag inte studierna) som förekommer på Karlstad Universitet för att jag ska bli  helt utmattad. Hur jag skulle te mig om jag deltog vågar jag inte ens tänka på. Någon utbildning skulle det definitivt inte bli. Inte den som var tänkt i alla fall. Något lär man sig alltid!

När jag klickade på Karlstads Studentkår på universitetets  hemsida öppnades startsidan." Lättläst och stor stil" stod det. Så omtänksamt. Hur kunde de veta att jag är en närsynt 57-åring?  Jag läste den stora och lättlästa stilen och fann följande:

Ett tips från Studentkåren  är att alla nya studenter skall vara delaktiga i nollningsaktiviteterna som anordnas. "De erbjuder fantastiska möjligheter att lära känna kurskamrater och äldre studenter (jag antar att det inte är mig de menar) vid   universitetet."
Låter trevligt men jag  blir lite misstänksam om de fantastiska möjligheterna när jag läser att  Studenkåren arrangerade en speciell utbildning angående detta. Den hade  fokus på hur faddrarna skall ge de nya studenterna ett riktigt varmt välkomnande,  att få nollningen att bli en rolig och gemytlig tillställning. Då är inte svårt att räkna ut hur det gick till förra året.
Kursbeskrivning:

"Hur kan vi bemöta de nya studenterna på bästa sätt?
     
      1. Hur kan  man  nyttja alkohol på ett lite klokare sätt?
"Vid första kurstillfället kom Kent Johnsson och talade om "Konsten att dricka - så maximerar du alkoholens positiva   effekter och minimerar de negativa konsekvenserna." 
     
     2. Lekar
      
     3. Ledarskap
      
     4. En kurs i första hjälpen.
"Sista kurstillfället ledde Karin Engdahl. Det handlade om  "första hjälpen" . Dessutom höll universitetes präster i samarbetsövningar och studentkårens Fredrik och Katrin hade värderingsövningar."
 
Det hela avslutas med ett upprop:
"Kära faddrar!
Tänk på att ni har stort inflytande på hur de nya studenterna upplever sin nollning, Erbjud t ex alltid alkoholfria alternativ och försök hitta sätt att umgås och ha kul på där alkoholen inte är det centrala. Var medvetna om att det vid sådana här tillfällen finns ett stort grupptryck, vilket inte alltid fungerar så bra ihop med alkohol."

De uppmuntrar de nya studenter som har synpunkter på nollningen, som känner att deras faddrar inte uppfyller fadderutbildningens kriterier, att höra av sig. "Tänk på att nollningen ska vara rolig och gör bara det du själv vill!"
Vad säger man? "Det är skönt att man inte är ung längre" eller "Tänk om man var 20 igen"?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0