29/4 Sportfåne

I dag på morgonen fick jag bevisat för mig själv hur dåliga mina kunskaper om sport är. De beror uteslutande  på ointresse men lite koll borde jag ändå ha.

Jag hade en rolig matteuppgift med sport som tema som jag tänkte låta eleverna arbeta med i dag. Det gällde att läsa av  en resultattabell och räkna ut bl.a. poäng. Hur gör man då? Det är önskvärt att läraren kan reda ut begreppen om problem uppstår. Ingen av eleverna i klassen hade kommit så jag gick ut i korridoren och frågade några gossar som stod och hängde vid skåpen. "Känner ni till fotbollstabeller"? frågade jag och fick positiva svar från flera. Jag visade tabellen och frågade hur man räknar ut poängen för laget. De talade om att laget fick 3 poäng (eller möjligen två, jag har glömt) för varje vunnen match och så vidare. Jag antecknade och var mycket tacksam. Men när vi räknade ihop poängen för att få slutsumman stämde det inte med det som stod på papperet. Vi tänkte så det knakade, inte jag faktiskt men pojkarna, men de förstod inte vad som var fel. Jag gick vidare och frågade en annan kille och då säger han: "Men det är ju hockey, det står ju Hockeymatte"! Vad kommer det månne att bli av denne alerte och intelligenta tonårsgrabb? Möjligheterna är obegränsade.

 

Jaha, då fick jag lära mig att fotboll och hockey inte är samma sak och att man räknar ut poängen olika. Kanske också att det är bra att veta vad man frågar om. Det är lättare att få rätt svar då.

Kommentarer
Postat av: Ulla

Kanske du saknar mig och mitt sportintresse och kunnande inom dessa ädla grenar?/Ulla

2009-05-04 @ 19:59:43
Postat av: Anonym

Nej hockey och fotboll ÄR inte samma sak. Ring mig nästa gång du har sådana uppgifter/Ulla

2009-05-04 @ 20:51:31
Postat av: Ingalill

Det kan du lita på att jag gör, där hade du kunnat göra en stor insats. Du ska veta att jag tänkte på dig! Men jag saknar dig av andra anledningar också.

2009-05-04 @ 20:53:59
Postat av: Ulla

Det var gulligt sagt!/Ulla

2009-05-05 @ 18:41:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0