7/4 Garfågeln

I morse var väckarklockan något sen, kl. 05.47 satte han igång. Som den aktiva amatörornitolog jag är  steg jag upp ur sängen och spanade mot träden. Såg varken träd eller  fågel på grund av kraftig dimma. Efter en titt i spegeln upptäckte jag att jag glömt att ta på glasögonen. Hämtade dem och såg träd men ingen fågel. Har inga starkare glasögon så det kunde inte bli tydligare just då. Gick till och med ut i köket för att spana ur en annan vinkel men kammade noll.

Vid frukostbordet några timmar senare läste jag  i GP (s. 60) : " Utdöda fåglar sjunger igen" . Jag fick ståpäls och satte kaffet i vrångstrupen. Jag  har antagligen blivit väckt av "garfågeln," utdöd sedan 1840. Ja, ja, jag vet, men märkligare saker händer än att en utdöd fågel kommer tillbaka. Den har väl legat i koma efter något handgemäng med en gråtrut och nu var tiden inne för ett uppvaknande.

Jag tvekar inför att publicera detta inlägg eftersom trädgården kommer att invaderas av journalister med digitalkameror och fågelskådare med tremeters objektiv i släptåg. Men ett scoop är ett scoop och jag kan säkert tjäna en hacka på parkeringsavgifter och kaffeförsäljning.
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0