27/2 Har du sett herr Kantarell?

I morse när jag vaknade hade jag en sång i huvudet, "Har du sett herr Kantarell, bor i enebacken...", och den satt där som ett plåster hela förmiddagen. Jag kunde inte låta bli att sjunga den för mig själv. Detta händer ganska ofta och det kan vara riktigt jobbigt . (Fenomenet heter perseveration tror jag.  Får slå upp det sedan.)
Låtarna  varierar men herr Kantarell har inte förekommit tidigare.


Nu kan det vara läge för en analys. Temat i sången är fullständigt ofarligt, andra låtar som snurrar runt i skallen vid andra tillfällen skulle jag inte våga titta närmare på. Men kantareller och svampar i största allmänhet är harmlösa enligt mitt förmenande. Om något fastnar i huvudet på detta vis måste det betyda något, man vad?

Har du sett  herr Kantarell
? Jo då,  men det var ett tag sen.  Jag brukar inte könsbestämma svamp så jag vet inte om det var en herrkantarell eller kvintarell.  Är det en svamplik man som spökar här? Han kanske dricker som en svamp, det känner man ju till att det förekommer.
bor i enebacken. Nej, jag känner inte någon som bor i en enebacke. Men kanske på Envägen....Enrisvägen ligger här på Hönö men jag känner ingen där. Däremot såg jag att ett hus var till salu just där
Han kom dit i förrgår kväll  Någon som precis har flyttat in på Enrisvägen och som är alkoholist? Vad trist.
med sin hatt på nacken.  Herrar nu för tiden använder inte hatt så ofta. Hatten skall sitta på nacken dessutom. Lars Forsell hade hatt  ibland men han är död och kan inte ha synts på Enrisvägen i förrgår. Eller...?

Den är gul och den är grann  En svampliknande man med en gul hatt. ..Påvens mitra är  gul. Dricker han som en svamp? Kan han göra förstås. Är han lik en svamp? Champinjon  i så fall.

Hittade Skalman när jag letade efter hattar. Men han är  inte precis svamplik även om han har en gul hatt.


passar just en sådan man  Jaha, en särskild man som passar i en gul och grann hatt. Jag har svårt att föreställa mig att någon man över huvud taget skulle klä i en gul hatt som sitter på nacken. Jag har aldrig sett någon...vad menas? Påven ligger bäst till hittills i alla fall.
Här har han en röd så han verkar gilla hattar i olika färger.

passar åt herr Kantarell ja, det har jag uppfattat.
bort i enerbacken. Ja, ja.

Diskussion och slutsats:
Varför fastnade just den sången?  Kanterellsången är inte en sådan som jag sjunger på eget intitiativ - om jag inte befinner mig i skogen för att plocka svamp.   Som du kunnat läsa dig till ovan har jag försökt att resonera mig fram till vad det hela betyder och det har inte varit lätt. Det närmaste något trovärdigt jag kan komma är  påven. Jag har kanske läst att han ser för djupt i glaset och i fyllan och villan  hamnar mitran på nacken. Det där med enebacken är den svåraste biten. Men vem vet? Eller också är det så att jag sett ett recept nyligen med kantareller . Så lätt kan det väl inte vara ändå?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0