12/6 Den blomstertid...

I dag har det varit skolavslutning. En regnig sådan. Vi har den som sagt i kyrkan och dit är det en promenad på tio minuter. Det var till att klä på sig jeans, stövlar och regnponcho. Väl där fick vi höra skönsång från kören och kloka ord från kyrkoherden. Men - inte ett ord om Gud, vars hus vi var i. Det passar inte en sådan här dag sägs det. Jag kan  hålla med om det, skolavslutning är ju ingen kristen högtid, men vi vill gärna ha den i kyrkan. Det är generöst av kyrkan att låna ut sig, tycker jag.

Tillbaka i skolan bytte jag snabbt från jeans till mer propra benkläder. Ni trodde väl inte att jag skulle ha jeansen på mig en dag som denna? Jag hade gjort två tårtor med jordgubbar och grädde och de satte vi i oss i klassrummet efteråt.
   
Sedan var det betygsutdelning och eleverna fick sitt efterlängtade och välförtjänta sommarlov. Jag skyndade mig till bamba för att vara hantlangare vid lunchen för niorna. Stämningen stod högt i tak även om klockan bara var elva.

Nästa anhalt var personalrummet där rektorerna bjöd på tårta, tre sorter, kaffe och lavendel i kruka.
     
Lavendeln åt vi inte upp med en gång utan tog med hem. När kaffet var urdrucket gick jag till klassrummet för att städa bort tallrikar och servetter. Då var det fint och prydligt där, jag tror att M varit framme. Tack för det! Sedan var det bara att packa ihop tårtfat och burkar och elvisp och åka hem. I ösregnet.

Niorna har en tradition att åka i kortege från skolan på Öckerö till hamnen i Hönö Klåva. Många i öppna bilar. Så här ser det ut när solen skiner.
Kortegén 13 juni 2008. Foto: Robert Lindberg  
Det brukar vara fullt med folk där som tittar på de finklädda ungdomarna när de anländer. De går sedan ombord på en mindre färja som tar dem till Hjuvik för att fortsätta med buss till en okänd plats. Där blir det middag och underhållning hela kvällen till fram på småtimmarna. I dag var det inget väder för kortege i sommarkläder men jag tror att det blev av i alla fall. Jag somnade i soffan så jag kom aldrig iväg för att se det hela. Hoppas att alla får en trevlig kväll i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0