6/6 Nationaldag



                   
Vad ska vi göra med Nationaldagen?  En röd dag och allting men inte går folk ur huse för att gemensamt fira  för det. Det verkar vara svårt att få till någon nationell yra.  Det skulle i så fall vara om riksdagen  påbjuder att

"alla medborgare må införskaffa en blågul flagga, ikläda sig  Adidasoverall (valfri färg)  och inställa sig vid närmaste gathörn kl. 13.00 för att tillsammans marschera gatan fram under flaggviftning, trallande hemglasstrudelutten."  Den som inte hörsammar detta kan räkna med att få arbeta som vanligt nästkommande nationaldag. Det vill säga, den röda dagen blir svart."
                                                     

Jag skulle verkligen vilja att vi kunde få till något trevligt. Jag är tacksam för att jag bor i Sverige men att försöka att konstruera något à la Norge är nog inget att räkna med. Vi måste hitta på något alldeles eget. Eller också struntar vi att göra något tillsammans, var och en gör som den vill och alla blir nöjda. Själv har jag hissat flaggan och sedan blir det pyssel i trädgården.
I gårdagens GP hittade jag en annons som föreslog vad man kan göra :  "Nationaldagen på Allum".  Shoppa, vet jag! Det är bra för Sverige och kanske en mycket passande sysselsättning just denna dag i just dessa tider. Har man tur är det rea på Adidas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0