25/6 Jag går mot döden var jag går...

I dag har jag varit i stan och ätit lunch med Io på  Avalon Hotel. 


Vi åt dagens lunch, halstrad lax med skaldjursrisotto och blåmusselskum. Det tog lång tid att äta eftersom vi pratar i stort sett oavbrutet när vi ses.  Maten smakade bra  men den förde oss inte till himmelska höjder. Dessutom var det  för dyrt tyckte vi. 115 kr,  exklusive dricka och kaffe. Snålt och därför får de bara 2,5 av 5 i betyg. Toaletten får däremot en klar 5:a, den var läcker.

På väg till lunchen gick jag genom Nordstan och där läste jag på Metros löpsedel:

"Larm. Kort semester kan leda till döden".

Det var ett spännande tillkännagivande som jag funderade på när jag traskade vidare.  Det skulle också ha kunnat stå: "Lång semester kan leda till döden" eller "Ingen semester kan leda till döden". Det är livsfarligt att leva!

Min mamma brukade säga vid lämpliga, alternativt olämpliga,  tillfällen  "Jag går mot döden var jag går..."  (Det är  en gammal psalm från sjuttonhundratalet lärde jag mig av Wikipedia för fem minuter sedan).  Det är  inte precis en show-stopper  i sociala sammanhang  men det är icke desto mindre sant. Det borde ha stått på löpsedeln i stället.  Man kan ju dö precis när som helst, det finns inga garantier om motsatsen, oavsett om vi har semester eller inte. Därför ska vi leva i nuet och ta vara på oss själva och våra nära och kära så länge vi har oss. Skjut inte heller upp något roligt till i morgon, nästa år eller pensionen om du kan göra det i dag!



.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0