7/11 Brass

Fredag kl. 17.15 Och här sitter jag på ett hotellrum i Värnamo och upplever fascinationen av att ha ett rum med extrautrustad toalett.

Här försiggår Brass-SM och då avses inte drogen utan mässingen. Med det avses inte att deltagarna visar upp sig i den utan det är brassmusik  det handlar om. Maken har tidigare varit här som tävlingsdeltagare men har nu pensionerat sig från tutandet och skall bara sitta och lyssna och njuta. Vad gör jag här i så fall? Jag är inte överförtjust i denna musik. Det beror på kärlek, bara kärlek. Jag tänkte att han behövde lite sällskap. Han har inte uttryckt det själv men han är mycket tacksam. Om en halvtimma skall vi promenera en kort bit till en konsertlokal. Där ska sex brassband spela tre stycken var. Kul tänker du men alla spelar samma stycken!  

Fredag kl. 21.30 Har precis kommit tillbaka till rummet utan maken. Han sitter som klistrad på en bänk i konsertsalen. Jag hade lättare för att slita mig loss så jag gick när det började tjuta i öronen.

När vi kom dit  pågick en spelning och då fick ingen gå in eller ut ur lokalen. Det fick man passa på att göra mellan de olika banden. När dörrarna öppnades trängde vi oss in till ett pris av 50 kr per skalle. Maken visste  att det var bra att sitta på läktaren och där hamnade vi. Då fick jag se något  märkligt, nämligen  en kub à la Kaba som var klädd i ogenomskinlig plast.
 Här är en bit av kuben och en bit av maken.

Jag trodde att det var någon reparation som försigick och att man klätt in det hela i plast för att skydda mot nyfikna besökare. Jag hade fel, så fel. Det var den plats där de tre domarna satt under tävlingarna. De får nämligen inte veta bandets eller dirigentens namn och sitter därför där inne och dömer andra - enbart efter hörsägen. De kollar inte ens vad musikerna har för kläder på sig! När dessa kommit på plats frågade programvärden  på engelska (domarna var inte svensktalande) om de var ready. Då klingade någon av dem i en liten klocka som svar på frågan och sedan började bandet spela.

Lördag kl. 11.45 Vi ska strax checka ut från hotellet men vi har redan varit på en tävling nu på morgonen. Det pågår sådana hela tiden, i olika klasser. Nu ska vi gå ut i stadens vimmel och se vad den har att bjuda på. Misstänker att det inte tar så lång stund. Efter det blir det lunch och kl.14.30 börjar en ny omgång som maken vill lyssna på. Jag ska följa med men tänker gå in på Apoteket på vägen. Ska köpa öronproppar.
Fortsättning följer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0