26/9 Zzzzzz...zzzz

I går eftermiddag hämtade jag barnbarnet i Göteborg. Han var tillfälligt renons på målsmän och skulle sova här. Det var trevligt för mig med sällskap, jag behövde inte sitta och prata för mig själv i går kväll. Vi shoppade lite godsaker på hemvägen såsom chips, godis och dricka. Under kvällen åt vi inget annat är det och det kändes  bara så rätt.

Det är så härligt att vara tillsammans med barnbarnet, han är en sådan trevlig prick. Eller var. I morse steg han upp redan vid åttatiden och då var jag  halvt medvetslös. När jag hade ramlat ur sängen en halvtimma senare låg han i soffan och tittade på TV. "Vad tidigt du gick upp i dag", sa jag. "Ja, jag kunde inte sova" sa han. "Varför då, drömde du något"? "Nä, du snarkade".

Jag behöver antagligen inte ingående beskriva den chock jag fick, alla inser vidden av svaret, men jag blev alldeles kall i hela kroppen och kände mig mycket förnärmad. Snarka! Det gör maken, inte jag! Men så sa han: "Du liksom snörvlade i näsan". Tack! Det var alltså ingen snarkning utan en tät näsa som spökade. Jag visste det! Gullunge!



Hittade detta på aftonbladet.se Bra julklapp.


        

Vaken för att sängkamraten snarkar?

Tro det eller ej, men den australiska didgeridoon kan vara lösningen.

Forskare i Schweiz har undersökt 25 patienter som led av snarkning och sömnapné, avbrott i andningen. Hälften fick dagliga lektioner i didgeridoo och efter dagliga övningar på instrumentet under en fyra månader lång försöksperiod blev de piggare på dagen och upplevde färre sömnstörningar.

Deras partner tyckte också att snarkningen minskade. Det handlar om att öva upp de övre luftvägarna genom den andningsteknik som krävs för att spela didgeridoo. Studien publiceras på British Medical Journals webbsida.

 Urholkad gren

Didgeridoon är en rak naturtrumpet som är cirka 1.5 meter lång. Den är gjord av en eukalyptusgren urholkad av termiter. Den som spelar blåser i ena änden på röret utan något munstycke och använder cirkulationsandningsteknik för att göra hållbara toner.


Kommentarer
Postat av: Nattis

Tror nog hellre att man tar lkite snarkning är den där brölen hela dagarna :)

2009-09-27 @ 09:50:22
URL: http://www.metroblogen.se/Natthemligheter
Postat av: Dotter

Han är alldeles för väluppfostrad för att säga att du snarkar

2009-09-27 @ 09:55:54
Postat av: Ingalill

Tror du det?

2009-09-27 @ 16:43:51
Postat av: Ingalill

Till Nattis: håller med dig till hundra procent. Vad som helst utom den.

2009-09-27 @ 16:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0